Pracownia VR/AR – konkurs

Pracownia VR/AR vnLab ogłasza konkurs na uczestnictwo w programie artystyczno-badawczym pracowni.

Do udziału zapraszamy twórców zainteresowanych tworzeniem ambitnych narracyjnych form VR/AR.

W celu wzięcia udziału w konkursie należy:

  1. Zapoznać się z REGULAMINEM konkursu
  2. Przygotować i wysłać na adres KONKURSY@szkolafilmowawlodzi.pl wymagane w regulaminie dokumenty:
    • curriculum vitae wraz z dokumentami potwierdzającymi wymagane do uczestnictwa w konkursie doświadczenie
    • portfolio dotychczasowych dokonań twórczych
    • dokumentacja projektu artystycznego lub dokumentalnego, który kandydat(ka) planuje rozwinąć w formie interaktywnej
  3. wypełnić FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Zapraszamy do udziału w konkursie!

Regulamin konkursu na udział w programie artystyczno-badawczym Pracowni VR/AR vnLab.

§ I. Organizator i cel Konkursu

Organizatorem konkursu na udział w programie artystyczno-badawczym Pracowni VR/AR vnLab na rok 2020 (zwanego dalej „Konkursem”) jest Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi, Laboratorium Narracji Wizualnych z siedzibą przy ul. Targowej 61/63 w Łodzi, 90-323 (zwana dalej „Organizatorem”). Celem Konkursu jest wybranie pięciu projektów wirtualnej rzeczywistości o charakterze artystycznym do uczestnictwa w programie artystyczno-badawczym Pracowni VR/AR przy Laboratorium.

§ II. Udział w Programie Pracowni VR/AR

Pracownia VR/AR poświęcona jest badaniu i rozwojowi form narracji w ramach doświadczeń immersyjnych, powstających w wyniku wykorzystania cyfrowych technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Działalność pracowni polega na wspieraniu powstawania wybranych narracyjnych form VR/AR oraz sukcesywnym badaniu zarówno samego procesu powstawania każdego z utworów jak i (w ograniczonym zakresie) odbioru tych utworów i porównywaniu tego odbioru z zamierzeniami twórców. W pracowni rozwijanych będzie rocznie 5 projektów, doprowadzonych w ciągu 12 miesięcy (od początku stycznia do końca grudnia) do etapu finalnie skończonych projektów gotowych do dystrybucji. Każdy z utworów będzie powstawał w procesie zarówno twórczym, jak i badawczym: dążeniem uczestników pracowni będzie odnalezienie odpowiedniej struktury narracyjnej dla opowiadanej przez siebie historii, dobranie adekwatnych środków wyrazu, rozwiązań technologicznych i produkcyjnych, wreszcie realizacja i postprodukcja utworu. Istotnym elementem programu są obowiązkowe dla uczestników trzydniowe warsztaty odbywające się nie rzadziej niż raz w miesiącu, w ramach których zespoły realizacyjne mają za zadanie rozwijać swoje pomysły i wspierać swoją wiedzą i umiejętnościami rozwój pozostałych projektów. Ponadto każdy z członków zespołu realizacyjnego zobowiązuje się do przygotowania za zakończenie każdego z etapów produkcyjnych (preprodukcja, produkcja, postprodukcja) dzieła w postaci opisów koncepcji i/lub prototypów tych elementów doświadczenia za których realizację odpowiada (np. koncepcja montażowa, dźwiękowa, prototypu udźwiekowienia, koncepcje graficzne itp.).  Kopie wszystkich prototypów pozostaną w archiwum Pracowni jako materiał przykładowy do dalszych badań i prezentacji. Wszystkie procesy twórcze oraz efekty ich działania mogą podlegać badaniom.

§ III. Zasady uczestnictwa w konkursie

  1. W Konkursie uczestniczyć mogą osoby fizyczne oraz zespoły autorskie, które posiadają doświadczenie w zakresie tworzenia projektów artystycznych z dziedziny fotografii, filmu, teatru, sztuk wizualnych, instalacji artystycznych lub architektury prezentowanych na festiwalach lub wystawach indywidualnych lub zbiorowych w uznanych ośrodkach artystycznych.
  2. Warunkiem wzięcia udziału w Konkursie jest przekazanie Organizatorowi zgłoszenia zawierającego łącznie:
    1. wypełniony i wysłany formularz zgłoszeniowy dostępny TUTAJ, a zawierający:
      • tytuł, krótki opis i godło projektu
      • imię i nazwisko lub nazwa kandydata do Konkursu,
      • adres zamieszkania lub siedziby kandydata do Konkursu,
      • numer telefonu i adres email,
      • deklarację: „Wyrażam zgodę na udział w konkursie na uczestnictwo w programie Pracowni VR/AR na rok 2020 vnLabu i akceptuję jego regulamin”,
    2. curriculum vitae wraz z dokumentami potwierdzające doświadczenie, o którym mowa w ust. 1 powyżej.
    3. portfolio dotychczasowych dokonań twórczych, potwierdzające doświadczenie, o którym mowa w ust. 1 powyżej. Portfolio może zawierać linki do utworów filmowych i innych treści multimedialnych.
    4. Treatment doświadczenia wirtualnej rzeczywistości o charakterze narracyjnym, które ma być realizowane w ramach pracowni VR/AR
    5. Uzasadnienie wyboru medium odpowiadające na pytania: dlaczego VR jest najbardziej odpowiednim medium dla tego projektu / dlaczego ten projekt nadaje się do VR.
    6. Eksplikacja reżyserska/realizacyjna, w tym planowane środki realizacyjne wizualne, dźwiękowe, przestrzenne, ew. interaktywne.
    7. MoodBook lub MoodBoard doświadczenia
    8. Skład ekipy realizacyjnej (preferowane będą zespoły najbardziej kompletne zawierające reżysera, autora zdjęć/animatora, producenta, dźwiękowca, montażystę/programistę. W przypadku zespołów niekompletnych Laboratorium w przypadku wyboru projektu do realizacji oferuje pomoc w znalezieniu brakujących członków zespołu, niemniej funkcja reżysera i funkcja producenta muszą być obsadzone w momencie zgłoszenia i potwierdzone odpowiednim doświadczeniem. Każda z wymienionych funkcji może być pełniona przez jedną lub więcej osób, dopuszcza się również sytuacje w których jedna osoba pełni więcej niż jedną funkcję, wymagane jest jednak wykazanie doświadczenia danej osoby w ramach każdej z funkcji którą ma pełnić w projekcie.
    9. Budżet doświadczenia mieszczący się w granicach od 50 000 zł do 80 000 zł lub większy w przypadku gdy aplikant posiada dodatkowe finansowanie projektu. Możliwe jest realizowanie projektu przez Laboratorium jako ko-produkcji przy założeniu jednakże, że Laboratorium pozostaje producentem wiodącym projektu bez względu na proporcje wkładu finansowego w realizację produkcji.

      Wszystkie wymienione wyżej dokumenty, przygotowane w formacie PDF, i opisane [godło projektu]-["doswiadczenie" lub "treatment" lub "MoodBook: etc.]-2019.pdf, należy kierować na adres KONKURSY@szkolafilmowawlodzi.pl, umieszczając w tytule mejla godło projektu.
  3. Projekt powinien spełniać łącznie następujące wymagania:
    1. stanowi wyłączną twórczość osoby (lub zespołu) dokonującej zgłoszenia oraz jej wyłączą własność, także w zakresie przysługujących twórcy praw autorskich lub w momencie złożenia projektu pozyskane są już niezbędne prawa umożliwiające realizację doświadczenia. W drugim z przypadków niezbędne jest załączenie dokumentów potwierdzających nabycie praw
    2. nie był wcześniej wykorzystany w całości lub w fragmentach w innym projekcie interaktywnym lub multimedialnym
  4. Termin przesyłania zgłoszeń upływa z dniem 31 października 2019 roku. Po otrzymaniu kompletnego zgłoszenia Organizator potwierdzi przyjęcie zgłoszenia do Konkursu na adres mejlowy podany w formularzu.
  5. Warunkiem uznania zgłoszenia za skutecznie przesłane jest możliwość prawidłowego odczytania nadesłanych plików.
  6. Każdy kandydat do Konkursu może złożyć tylko jedno zgłoszenie do Konkursu. W ramach zgłoszenia mogą być załączone maksymalnie dwa Projekty.
  7. Dokonanie nieprawidłowego zgłoszenia może spowodować wykluczenie z Konkursu zawartej w nim Koncepcji.
  8. Dokonanie zgłoszenia jest dobrowolne i oznacza w szczególności:
    1. przyjęcie i zaakceptowanie w pełni postanowień niniejszego regulaminu,
    2. wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych osoby zgłaszającej się w celach związanych z przeprowadzeniem, dokumentacją i promocją Konkursu. Klauzule dotyczące przetwarzania danych osobowych stanowią załącznik nr … do niniejszego regulaminu.
    3. nieodpłatne udzielenie Organizatorowi niewyłącznego oraz nieograniczonego czasowo i terytorialnie prawa do korzystania i rozporządzania nadesłanych dokumentacji Projektów na wszystkich polach eksploatacji, co w szczególności obejmuje wytwarzanie dowolną techniką i na dowolnym nośniku egzemplarzy utrwalenia, wprowadzanie do obrotu, publiczne wykonywanie, wystawianie, wyświetlanie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym w tym  udostępnianie za pośrednictwem sieci informatycznej (w tym w szczególności Internetu). Organizator uzyskuje wymienione prawa z chwilą otrzymania dokumentacji Projektów. Prawa te mogą być wykorzystywane wyłącznie w celach dokumentacyjnych, a także do promocji i reklamy Konkursu, a także w informacjach o Konkursie oraz relacjonowaniu jego przebiegu.

§ IV. Rozstrzygnięcie Konkursu

  1. Konkurs jest jednoetapowy.
  2. Jury ocenia zgłoszone przez uczestników Konkursu Projekty biorąc pod uwagę w szczególności:
    1. walor artystyczny Projektu,
    2. potencjał artystyczny Projektu jako doświadczenia wirtualnej rzeczywistości,
    3. oryginalność Projektu w kontekście istniejących form doświadczeń wirtualnej rzeczywistości
    4. uzasadnienie twórcy/twórców, dlaczego chciałby zrealizować Projekt w formie doświadczenia wirtualnej rzeczywistości (świadomość medium),
    5. dotychczasowe osiągnięcia twórcy/twórców.
    6. Racjonalność budżetową projektu (świadomość produkcyjna)
    7. Zgodność projektu z celami artystyczno-badawczymi Pracowni VR/AR, w szczególności wkład w rozwój języka narracji pasywnych w wirtualnej rzeczywistości lub narracji interaktywnych w wirtualnej rzeczywistości.
  3. W bieżącym roku w konkursie nie będą brane pod uwagę projekty rozszerzonej rzeczywistości (AR) oraz projekty o charakterze gier.
  4. Jury wybiera 5 Projektów, które wezmą udział w programie artystyczno-badawczym Pracowni VR/AR vnLab na rok 2020.
  5. Wyniki Konkursu zostaną ogłoszone na stronie internetowej Organizatora do dnia 10.11.2019 r. Organizator powiadomi laureatów o wynikach Konkursu drogą mailową, na adres mailowy wskazany w formularzu zgłoszeniowym

§ V. Wyjaśnienia co do wymagań regulaminowych

  1. W trakcie trwania Konkursu osoby i podmioty w tym zespoły autorskie, które mają zamiar wziąć w nim udział lub też dokonały skutecznego zgłoszenia do Konkursu, mogą zwracać się do Organizatora z pytaniami związanymi z wymaganiami dotyczącymi Projektu, na zasadach określonych w niniejszym paragrafie.
  2. Pytania, o których mowa w ust. 1 powyżej, powinny być kierowane drogą mailową na adres: KONKURSY@szkolafilmowawlodzi.pl oraz zawierać wskazanie imienia i nazwiska osoby pytającej.
  3. Pytania związane z wymaganiami dotyczącymi Projektu powinny być przesłane najpóźniej do dnia 9 października 2019 r. Na pytania te Organizator udzieli odpowiedzi najpóźniej do dnia 20 października 2019 r.
  4. Odpowiedzi Organizatora, o których mowa w ust. 3 powyżej, zostaną udzielone poprzez ich opublikowanie na stronie internetowej Konkursu.
  5. Opublikowane odpowiedzi, o których mowa w ust. 4 powyżej, będą traktowane na równi z postanowieniami niniejszego regulaminu, jeśli chodzi wymagania dotyczące Projektu.
  6. Pytania przesłane po upływie przewidzianego dla nich w ust. 3 powyżej terminu zostaną pozostawione bez odpowiedzi.

§ VI. Jury

  1. Członków Jury powołuje i odwołuje Rada Artystyczna Organizatora.
  2. Jury będzie oceniało Projekty kierując się ich walorami artystycznymi i oryginalnością oraz innymi wymaganiami zawartymi w niniejszym regulaminie, a także odpowiedziami udzielonymi przez Organizatora, o których mowa w § IV ust. 4 regulaminu.
  3. Decyzje Jury zapadają zwykłą większością głosów przy obecności większości członków Jury.
  4. Od decyzji Jury nie przysługuje odwołanie.

§ VII. Prawa autorskie

  1. Laureatem jest uczestnik Konkursu, który na podstawie decyzji Jury został włączony do programu artystyczno-badawczego Pracowni VR/AR vnLab na rok 2020. Postanowienia niniejszego paragrafu dotyczą Koncepcji Laureata, przez „Koncepcję”, o której mowa w niniejszym paragrafie należy rozumieć Koncepcję Laureata.
  2. Wszystkie prawa do Projektu zostaną na podstawie odrębnej umowy przeniesione producenta wiodącego projektu, którym jest Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Shillera, mocą której Organizator nabywa wszelkie autorskie prawa majątkowe do finalnego utworu, obejmujące wszystkie pola eksploatacji znane w tej chwili, a w szczególności:
    1. wytwarzanie dowolną techniką egzemplarzy (w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, w dowolnym systemie lub formacie; na wszelkich nośnikach, uploading, downloading), digitalizację,
    2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
    3. publiczne wykonywanie, wystawianie, wyświetlanie, odtworzenie oraz nadawanie (bezprzewodowe lub przewodowe, przez stację naziemną lub za pośrednictwem satelity) i reemitowanie, w dowolnym systemie, technice lub formacie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, udostępnianie jako wideo na zamówienie (video-on-demand), webcasting, simulcasting, oraz udostępnianie z wykorzystaniem technologii strumieniowej (streaming), technologii wysokiej rozdzielczości (HD), technologii trójwymiarowej (3D) i technologii VR, a także w ramach dowolnych usług telekomunikacyjnych z zastosowaniem jakichkolwiek systemów i urządzeń (m.in. telefonów komórkowych, komputerów stacjonarnych i/lub przenośnych, a także przekazów z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technologii np. GSM, UMTS itp., za pomocą telekomunikacyjnych sieci przesyłu danych),
    4. użycie w utworze multimedialnym,
    5. wprowadzanie do pamięci komputera lub innego urządzenia, udostępnianie za pośrednictwem sieci informatycznej (w tym w szczególności Internetu, sieci multimedialnych i IPTV), jak również udostępnianie możliwości zwielokrotniania za pośrednictwem sieci informatycznej.
  3. Laureat przenosi na Organizatora wyłączne oraz nieograniczone czasowo i terytorialnie prawo do zezwalania na wykonywanie zależnych praw autorskich do finalnego utworu VR realizowanego w Pracowni VR/AR vnLab, na polach eksploatacji wymienionych w pkt 5 ,w szczególności do zezwalania na rozporządzanie i korzystanie z ich opracowania. Laureat zobowiązuje się również, że nie będzie podejmował działań ograniczających to prawo w przyszłości.
  4. Laureat upoważnia Organizatora do wykonywania jego autorskich praw osobistych do finalnego utworu VR realizowanego w Pracowni VR/AR vnLab, oraz zobowiązuje się, że nie będzie wykonywał przysługujących mu praw osobistych w sposób ograniczający Organizatora w wykonywaniu jego praw do rzeczonych utworów. Zdanie wcześniejsze dotyczy w szczególności decydowania o udostępnieniu tych utworów odbiorcom (publiczności).
  5. Organizator zobowiązuje się udostępnić finalny utwór publiczności w otwartym dostępie, w ramach cyfrowej serii wydawniczej vnLab przy Wydawnictwie Biblioteki i Ośrodka Informacji Filmowej PWSFTviT w Łodzi.

§ VIII. Postanowienia końcowe

  1. W sprawach niezastrzeżonych do decyzji Jury, decyzje podejmuje Organizator. Organizator rozstrzyga wątpliwości dotyczących interpretacji niniejszego regulaminu.
  2. Niniejszy regulamin sporządzono w wersji polskiej i angielskiej. W razie wątpliwości interpretacyjnych decydujące znaczenie ma wersja polska.
  3. Sądem właściwym w przypadku ewentualnych sporów jest sąd powszechny właściwy według siedziby Organizatora.