Kolofon

Wydanie I (cyfrowe):
https://cinema-of-presence.vnlab.org/pl

Autor:
Miłosz Hermanowicz

Ilustracje:
Barbara Wasielewska

korekta językowa:
Magdalena Kamińska-Maurugeon, Kacha Szaniawska

Projekt graficzny serii wydawniczej vnLab:
Michał Dąbrowski

Programowanie:
Andrzej Fiedler, Piotr Karczewski

Produkcja i koordynacja:
Tytus Szabelski-Różniak

Kierownik Laboratorium Narracji Wizualnych i redaktor serii wydawniczej:
Krzysztof Pijarski

ISBN:
978 83 67397 34 6

Wydawca:
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, Łódź 2023

Specjalne podziękowania:
Esther Jacopin, Thomas Ermel, Yann Seweryn, Alicia Devaux, François Serre, Pola Borkiewicz, Marcin Grembowicz

Tekst publikacji powstał w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Publikacja cyfrowa powstała w ramach działań Pracowni Narracji interaktywnych w Laboratorium Narracji Wizualnych przy Łódzkiej Szkole Filmowej. Pracownia poświęcona jest badaniu i rozwojowi nowych form narracji, powstających w wyniku wykorzystania cyfrowych technologii interaktywnych w filmie dokumentalnym i formach pokrewnych takich jak reportaż czy esej filmowy.

Projekt finansowany w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą Regionalna Inicjatywa Doskonałości w latach 2019–2023 nr projektu 023/RID/2018/19, kwota finansowania 11 865 100 zł.

–> czytaj publikację webową

O publikacji

Niniejsza publikacja webowa jest częścią serii wydawniczej vnLab. Ten nowy, internetowy format o nazwie PubLab wzbogaca tradycyjne książki cyfrowe o interaktywność, niestandardowe projektowanie, interoperacyjność i responsywność.

Książka Kino obecności została pomyślana jako swego rodzaju podręcznik, skierowany do przyszłych lub obecnych reżyserów i reżyserek filmowych, pragnących zmierzyć się z technikami kina stereoskopowego i wirtualnej rzeczywistości (VR). Miłosz Hermanowicz na podstawie własnych doświadczeń oraz współczesnych i historycznych przykładów buduje zestaw pojęć, technik i praktyk umożliwiających efektywne wykorzystanie specyfiki nowych mediów w sztuce filmowej.

O autorze

Miłosz Hermanowicz ukończył studia licencjackie na kierunku informatycznym na Uniwersytecie w Orleanie we Francji w 1999 roku. W 2006 roku ukończył warszawską Akademię Filmu i Telewizji na kierunku montaż filmowy. W 2011 roku brał udział w dwóch kursach w Paryżu (S3D Campus) i Pradze (Transistor) z teorii i praktyki technik obrazu stereoskopowego 3D. Również w Paryżu w 2014 roku uczestniczył w szkoleniu ze stacji roboczej SGO Mistika przeznaczonej do high-endowej postprodukcji filmów 3D.

Pracował przy produkcjach 3D i wirtualnej rzeczywistości (VR), zarówno na planie jak i w postprodukcji, dla takich klientów jak web TV Oognet, Centrum Nauki Kopernik, Muzeum Woli, Dom Spotkań z Historią, TVP, Centrala Film, Laboratorium Narracji Wizualnych Szkoły Filmowej w Łodzi.

Zrealizował 3 własne krótkie filmy wykorzystujące techniki 3D i VR, które prezentowane były na międzynarodowych festiwalach. Jego krótki metraż Red Lady 3D zdobył Grand Prix na festiwalu Courant 3D IFF we Francji i był dystrybuowany przez UniFrance na blu-ray’u French 3D.

Prowadził kursy dla młodzieży i młodych profesjonalistów z pracy tymi technikami. Napisał ponad 20 artykułów dla branżowego czasopisma „FilmPro”, w większości dotyczących tematów 3D lub VR.

Kino obecności jest jego pierwszą książką.

Kolofon

Wydanie I (cyfrowe):
https://cinema-of-presence.vnlab.org/pl

Autor:
Miłosz Hermanowicz

Ilustracje:
Barbara Wasielewska

korekta językowa:
Magdalena Kamińska-Maurugeon, Kacha Szaniawska

Projekt graficzny serii wydawniczej vnLab:
Michał Dąbrowski

Programowanie:
Andrzej Fiedler, Piotr Karczewski

Produkcja i koordynacja:
Tytus Szabelski-Różniak

Kierownik Laboratorium Narracji Wizualnych i redaktor serii wydawniczej:
Krzysztof Pijarski

ISBN:
978 83 67397 34 6

Wydawca:
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, Łódź 2023

Specjalne podziękowania:
Esther Jacopin, Thomas Ermel, Yann Seweryn, Alicia Devaux, François Serre, Pola Borkiewicz, Marcin Grembowicz

Tekst publikacji powstał w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Publikacja cyfrowa powstała w ramach działań Pracowni Narracji interaktywnych w Laboratorium Narracji Wizualnych przy Łódzkiej Szkole Filmowej. Pracownia poświęcona jest badaniu i rozwojowi nowych form narracji, powstających w wyniku wykorzystania cyfrowych technologii interaktywnych w filmie dokumentalnym i formach pokrewnych takich jak reportaż czy esej filmowy.

Projekt finansowany w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą Regionalna Inicjatywa Doskonałości w latach 2019–2023 nr projektu 023/RID/2018/19, kwota finansowania 11 865 100 zł.